Weinig docenten staan achter verplichte leeslijst
In opdracht van de Koninklijke Boekverkopersbond en de Groep Algemene Uitgevers (verenigd in de Stichting Marktonderzoek Boekenvak SMB), Koninklijke Bibliotheek, Stichting Lezen en CPNB heeft marktonderzoeksbureau GfK onderzoek gedaan naar het leesgedrag en leesbevordering onder professionele leesopvoeders.
Professionele leesopvoeders zijn frequente en vaak enthousiaste lezers. Zij lezen vaker dan de groep Nederland representatief en zijn doorgaans nauw betrokken bij het stimuleren van leesgedrag van hun leerlingen. Leraren zijn zich zeer bewust van hun bijdrage aan de leesopvoeding van leerlingen. Toch heeft maar iets meer dan de helft van de leraren in het basisonderwijs het gevoel voldoende tijd aan leesbevordering te kunnen besteden. In het voortgezet onderwijs is dat zelfs maar 34%. Verder geeft bijna 70% van de leraren in het basisonderwijs en 80% van de leraren in het voortgezet onderwijs aan extra middelen en ideeën voor leesbevordering enorm op prijs te stellen.
Lees hier het volledige onderzoek.