Multimedia
Woensdag 15 november 2023
De derde editie van Springlezend LIVE zit erop. Mocht je de uitzending gemist hebben, dan is die hier te bekijken. Stuur de link vooral ook door aan collega’s die dit volgens jou niet mogen missen.
Verder lezen na de uitzending
Er is veel interessante informatie gedeeld tijdens de uitzending. Hieronder vind je links naar de diverse websites die voorbij zijn gekomen. Mis je nog een verwijzing? Laat het ons weten!
Multimedia
Joke Brasser, initiatiefnemer achter Klassiekers in de klas, kon helaas niet aanschuiven in deze uitzending. Daarom schoof docente Miriam Piters aan met een aantal inspirerende voorbeelden rondom het gebruik van multimedia in de les. Ze noemde daarbij de website Dichter draagt voor en liet het voorbeeld Idioot in het Bad van Vasalis zien. Ook bracht zij een video van dichter Maud van Hauwaert mee en de website Straatpoezie.nl.
De Idioot in het Bad (Vasalis)
Een ander mooi voorbeeld was Deurdicht. Miriam plaatst wekelijks een nieuw gedicht op de deur van haar leslokaal. Deze week was dat: Het volle lezen van Judith Herzberg.
Lesbrief:
Een week voor de vakantie op de deur, want het sluit goed bij een gevoel van vrijheid aan.
Gesprek over wat het volle leven in het gedicht en in het leven van de leerling betekent. Daarbij gaat het uiteraard over de vluchtigheid van geluksmomenten.
Hulpmiddel: https://m.youtube.com/watch?v=sgFwR4DKPfs
Kila van der Starre, Jeroen Dera en Charlotte Van den Broeck geven in 7 minuten hun visie op dit gedicht en bieden onderstaande werkvormen aan (opgenomen in 24 uur met Kila en Babsie in de reeks Woorden temmen van uitgeverij Grange Fontaine; er zijn reedsdrie deeltjes verschenen met zeer veel lesideeën, verwijzingen naar multimedia en creatieve werkvormen).
Babsie draagt het gedicht voor aan het begin van het filmpje. Als je liever meteen multimediaal begint en niet zelf wilt voordragen kun je dat aan het begin van de les laten horen en/of zien.
Daarna leerlingen een gedicht laten schrijven met dezelfde vormkenmerken: 24 woorden, 12 regels, 1 grammaticale vraagzin en de eerste twee woorden zijn Zullen we. Zij proberen daarin hun vollelevengeluksmoment te vatten.
Meer tijd/zin? Of graag variatie?
Leerlingen een antwoord laten schrijven: er wordt immers iemand aangesproken. Wat is diens antwoord? 24 woorden, 12 regels, 1 grammaticale zin.
LEES app
Rosa Rupert, docente aan ROC het Mondriaan vertelde over de LEES app. Met de LEES app krijgen vmbo-leerlingen en mbo-studenten een jaar lang gratis toegang tot 120 e-books en luisterboeken. De titels in de LEES-app zijn speciaal samengesteld voor vmbo-leerlingen en mbo-studenten. Leerlingen maken heel eenvoudig een account aan met een e-mailadres en wachtwoord. Een lidmaatschap bij de bieb is niet nodig.
LEES app Download ‘m nu voor Android of iOS.
Rosa tipte daarnaast specifiek twee titels:
Snel Geld – Khalid Boudou
Ren, Amina, Ren – Annelie Drews
Netwerk Filmeducatie
De nieuwe vakpagina Film & Nederlands van Netwerk Filmeducatie is live! Hier vind je de favoriete lessen van tafelgast Furkan Sogut en andere leraren Nederlands. Bij iedere les vind je de beste films en fragmenten.
Furkan lichtte twee van zijn eigen lesopdrachten uit. De les ‘Leessandwich’ en de les ‘Openingsscene’. De lesbrieven zijn hier te vinden:
De vakpagina wordt de komende maanden verrijkt met nieuwe lessen en films. Test nu de les Ontdek hoe verhalen zijn opgebouwd met film met je klas en ontvang de nieuwe boekverfilmingZeevonk cadeau!
Back Street
De tentoonstelling Back Street in het Kinderboeken/Literatuurmuseum in Den Haag is een literair avontuur voor Young Adults (14-20 jaar). In Back Street beleven leerlingen de kracht van verhalen aan de hand van tien spellen, waarin thema’s als rouw, liefde, heldendom en opkomen voor je idealen centraal staan.
Deel deze tip via: