Gebruik een woordenlijst bij een creatieve schrijfopdracht

Terug naar overzicht
Tip van Ludwig, illustrator en auteur

Tip van Ludwig, illustrator en auteur

Tijdens Springlezend LIVE (voor het VO) op 27 november 2025 was illustrator en auteur Ludwig Volbeda te gast om mee te praten over het thema Reflectie & Verbeelding. Ludwig sprak over zijn eigen creatieve proces, over de verbeeldingsruimte die de combinatie van taal en beeld biedt en nog veel meer. Bovendien gaf hij zijn gouden tip hoe je als docent de verbeelding bij leerlingen aan kunt zwengelen.

Ludwig sleepte meerdere prijzen in de wacht met zijn illustraties, waaronder twee keer een Gouden Penseel. Zijn beeldende roman Oever werd bejubeld en won onder meer de prijs voor het beste Regenboogboek 2024 en recent de Woutertje Pieterse Prijs.

Tekst en beeld

Waar boeken voor volwassenen bijna nooit illustraties bevatten, laat Ludwig in gesprek met presentatoren Daphne Acoca en Bart Gielen zien wat een gemis dat eigenlijk is: “Tekst en beeld zijn voor mij zo’n logisch huwelijk. Waarom zou je dat uit elkaar trekken? Er zit zoveel verbeeldingsruimte tussen die twee.”

Schrijven en illustreren kunnen leerlingen bovendien helpen bij het vinden van hun eigen stem. Zo was dat voor Ludwig zelf ook, vertelt hij: “Ik kan taal verliezen in het gesproken woord. Als iets in de lucht moet gebeuren, dan vind ik het lastig, terwijl ik me vrij voel als het op papier kan. Ik begreep al vroeg dat tekenen voor mij een methode zou zijn om wat er in het hoofd gebeurt voor mezelf inzichtelijk te maken. Op latere leeftijd kwam daar het schrijven bij.”

Ludwigs gouden tip

Hoe stimuleer je als docent die reflectie en verbeelding bij je leerlingen? En hoe doe je dat als je je als docent wellicht wat onzeker of kwetsbaar voelt op dit vlak – en misschien wel van jezelf denkt dat je niet creatief genoeg bent? Ludwig deelt zijn gouden tip met ons:

“Wanneer je jezelf voor een wit vel zet, voelt niemand zich creatief. Ik denk dat je niet van jezelf moet verwachten dat je vanuit het niets begint. Als je een klein boekje bijhoudt en een paar observaties per dag maakt, is dat een stuk makkelijker dan wanneer je jezelf aan een tafeltje zet en zegt: “Nu ga ik iets creatiefs maken!”

Ik geef soms workshops en dan neem ik een lijst mee met 120 woorden en dan vraag ik aan de leerlingen: maak een combinatie van 2 woorden. En alleen al door het maken van die combinaties komen ze met bizarre ideeën, die ik heel erg leuk vind. Een leerling had weeshuis en schoen gecombineerd, dus die had een verhaal geschreven over een weeshuis van linkerschoenen – alle schoenen waar een rechterschoen van is verdwenen. Als je een lijst met 100 woorden hebt kun je al heel ver komen. Dat is echt veel makkelijker dan een wit velletje.”

Bekijk het interview met Ludwig Volbeda en laat je inspireren:

Kijk de hele uitzending van Springlezend LIVE (Reflectie & Verbeelding) terug

Deel deze tip via:

Deze tips zul je ook leuk vinden