Tip van Valerie, docent Frans

Geef je leerlingen tijd om te lezen!

Tip van Valerie, docent Frans

“Door iedere les te starten met een kwartier leesstilte, wordt het na een tijdje een gewenning. Leerlingen lijken er dan ook echt van te genieten.”

Met mijn leerlingen spreek ik af dat we iedere les een kwartier zelfstandig in stilte lezen. Ik heb eigenlijk nooit te maken met weerstand, want vaak zijn de leerlingen blij dat ze even de tijd, rust en stilte hiervoor krijgen. Ik koppel het lezen aan iets productiefs, bijvoorbeeld het schrijven van een samenvatting of aanbeveling. Het liefst maak ik de opdracht persoonlijk, bijvoorbeeld door ze te laten nadenken over hun eigen mening over het onderwerp in het boek. Door iedere les te starten met een kwartier leesstilte, wordt het na een tijdje een gewenning. Leerlingen lijken er dan ook echt van te genieten. Het maakt niet uit hoe oud of jong ze zijn, ik zie dat het gewaardeerd wordt.

Voor het lezen in de klas werk ik met kleine Franse boekjes die iets boven het taalniveau van mijn leerlingen geschreven zijn. Dit zorgt voor een uitbreiding van de woordenschat en het ontwikkelen van compenserende strategieën. Ik leer de leerlingen dat zij het lezen als een uitdaging moeten zien. Welke woorden herken je wèl? En wat zou jij doen als jij de hoofdpersoon was?

Het actief uitdagen van leerlingen en tegelijkertijd voorzien in hun leerbehoefte is een combinatie die wat mij betreft altijd werkt. Maak het persoonlijk, daag de leerling uit en zorg voor een rustige omgeving. Volgens mij zijn deze drie elementen key in het ontwikkelen van de leesvaardigheid.

Deel deze tip:

InspiratieLestipVO

Deze tips zul je zeker ook leuk vinden

Begin iedere dag met een boek
Tip van Tjeerd, leerkracht in groep 5

Begin iedere dag met een boek

Tip van Tjeerd, leerkracht in groep 5

Naar de tip
Aandacht voor de WOII in Azië
Tip van Naomi, leerkracht groep 8

Aandacht voor de WOII in Azië

Tip van Naomi, leerkracht groep 8

Naar de tip
Vol ongeduld wachten op de volgende voorleessessie
Tip van Lydia, leerkracht groep 6/7/8

Vol ongeduld wachten op de volgende voorleessessie

Tip van Lydia, leerkracht groep 6/7/8

Naar de tip