Haak aan bij de belevingswereld
‘Wanneer je je leerlingen goed kent en gesprekjes met ze voert, kun je boeken aanbieden die aansluiten bij de interesse van de leerlingen. Maar je kunt óók hun belevingswereld een beetje creëren. Door bepaalde thema’s en boeken aan te prijzen kunnen ze gemotiveerd raken om een boek te pakken of willen ze meer over een onderwerp weten. Bij vrijwel alle onderwerpen zijn wel geschikte boeken te vinden.’
‘Het Kerstvarken is bijvoorbeeld een prachtig boek om in aanloop naar kerst te gebruiken om voor te lezen aan kinderen of in de klas. Een geweldig verhaal vol magie en fantasie waarbij vriendschap en verlies centraal staat. Is er weer veel in het nieuws omtrent het klimaat? Pak dan het boek Palmen op de Noordpool erbij. Heeft iemand in de klas te maken met het verlies van een dierbare? Briefjes voor Pelle is een zeer mooi boek waarbinnen het thema “rouwverwerking” wordt besproken.
‘Ik krijg mijn klas springlezend door aan te haken bij de belevingswereld van mijn leerlingen.’– Coen
Hoe ik ervoor zorg dat ik boeken bij al die verschillende thema’s weet? Door zelf veel te lezen ontwikkel je kennis van kinderboeken en jeugdliteratuur en ontdek je dat er veel verschillende soorten boeken en thema’s zijn: voetbal, paarden, science-fiction voor kinderen, fantasy, humoristische boeken, enzovoort. Op sociale media (Twitter, Instagram, Facebook) wordt veel gedeeld omtrent kinderboeken. Veel schrijvers en uitgevers delen informatie over de boeken die zij zelf schrijven of uitgeven en er komen tegenwoordig veel nieuwe goede boeken uit. Ook zijn er verschillende groepen en stichtingen die jeugdliteratuur aanprijzen, bijvoorbeeld natuurlijk de Leesknokploeg. Zachtaardige boekpromotie van lezende leerkrachten met hun poten in de klei.’