Kies op een andere manier een voorleesboek!
Martin is leerkracht in groep 5/6 en laat zijn leerlingen op een verfrissende manier een voorleesboek kiezen.
“Maak allereerst zelf een selectie van bijvoorbeeld vijf potentiële voorleesboeken. Het is handig als je ze hebt gelezen, zo niet, lees dan de samenvatting of een recensie ervan even door. Vervolgens maak je per boek een aantal steekwoorden, zonder al te veel van de inhoud prijs te geven. Denk aan: hoofdpersoon, plaats, gebeurtenis, emotie.
De vijf voorleesboeken pak je vervolgens in, en op de ingepakte ‘voorkant’ schrijf je de steekwoorden op. Daarna ga je ze met de klas bekijken en neem je de steekwoorden door. Misschien hebben sommigen al een idee welk boek het is? Laat de kinderen daarna – aan de hand van de steekwoorden – stemmen over welk boek het nieuwe voorleesboek zou moeten worden. Ik maakte er een soort afvalrace van; uiteindelijk hou je de twee meest favoriete over. De afvallers worden natuurlijk even uitgepakt en getoond.”
Voorbeeld:
- Pilletje | Ties | Trollenjacht | Robothoofd | Superhelden | Onzichtbare vriend (Gozert van Pieter Koolwijk)
- Dierentuin | Wies | Nacht | Oma Wisse | Geldproblemen? | Verdwenen mensen? (De beestenbaas van Marte Jongbloed)
- Rrrotzak! | Malle Frits | Gestolen? | Opera | Papegaai | Toni Panini (De wraak van Lorre van Tosca Menten)