Klassikaal lezen

Klassikaal lezen

Terug naar overzicht
Tip van Joke, docent Nederlands

Tip van Joke, docent Nederlands

‘Klassikaal lezen? Dat doe ik regelmatig met mijn onderbouwklassen. Leesplezier is belangrijk, maar dat betekent niet dat je de individuele keuze van wat er gelezen wordt altijd centraal moet stellen. De scope mag best breder zijn dan het verplichtende ‘leuk’.

Allereerst omdat leerlingen nog geen breed ontwikkeld referentiekader hebben. Ze weten nog niet wat er allemaal te koop is. Ten tweede doet alleen lezen voor de lol geen recht aan de hele breedte van wat een leeservaring zou kunnen zijn. Juist op school is het leuk om dingen te lezen die leerlingen niet zelf zouden kiezen. Dat is zowel leerzaam als interessant.

Daarom bespreek ik regelmatig klassiekers en oude teksten in de klas. Zo’n oude tekst is een handig uitgangspunt: je begrijpt niet direct wat je leest, en dus voelen leerlingen zich vrij om vragen te stellen. Je hóeft het ook niet mooi te vinden, maar door de tekst te bevragen, leren leerlingen verwoorden hoe ze iets lezen en waarom iets ze aanspreekt of juist niet. Dat geeft ze de ruimte om te leren praten over teksten. Door het wroeten in oude teksten, doen ze zelfvertrouwen op. Bovendien brengt het ze in aanraking met het gegeven dat een fictieboek niet een op zichzelf staande tekst is, maar dat het onderdeel is van een heel netwerk aan teksten.

“Ik probeer het plezier in vragen stellen te stimuleren”– Joke, docent Nederlands

Natuurlijk kies ik teksten uit die een interessante les kunnen opleveren, zoals Mariken van Nieumeghen. Aan het begin van het schooljaar hertalen we altijd Hebban olla vogala… Dat roept vragen op als: Waarom was het Nederlands vroeger zo anders? In de middeleeuwen kon toch niemand lezen, waarom hebben ze dit dan opgeschreven? Ik probeer het plezier in vragen stellen te stimuleren. Het weten wat je niet begrijpt, is heel fundamenteel. Leerlingen leren op welke manieren je het kunt aanpakken als je iets leest wat je helemaal niet snapt. Dat is tegelijk een goed vertrekpunt om historische letterkunde te benaderen in de bovenbouw.’

Deel deze tip via:

Deze tips zul je ook leuk vinden

Gebruik Hebban in de Klas

Gebruik Hebban in de Klas

Tip van Emma, docent Nederlands

Naar de tip
Een iconisch Frans boek!

Een iconisch Frans boek!

Tip van Valerie, docent Frans

Naar de tip
Gedachten en ervaringen leren verwoorden met schrijflab.nl

Gedachten en ervaringen leren verwoorden met schrijflab.nl

Tip van Els, hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde

Naar de tip
Maak van lezen een feest!

Maak van lezen een feest!

Tip van Marian, leerkracht groep 8

Naar de tip
Haal een verhalenverteller in de klas

Haal een verhalenverteller in de klas

Een tip van Pauline, cultuurcoach vmbo

Naar de tip
Leerlingen verslinden deze boeken

Leerlingen verslinden deze boeken

Tip van Marjolijn, docent Nederlands

Naar de tip
Check dit Youtube-kanaal

Check dit Youtube-kanaal

Boekentips van Steven, leraar Nederlands

Naar de tip