Laat kinderen praten over boeken
“In mijn klas beginnen we elke dag met een stilleesmoment. Die momenten sluit ik altijd af met een gerichte vraag. Wie heeft er iets heel spannends gelezen en wil daarover vertellen? Wie heeft het boek uit en wil het aanraden aan anderen? De kunst is om kinderen zoveel mogelijk te laten vertellen. Het praten over boeken maakt dat kinderen het leuker vinden, dat ze zin krijgen om in een nieuw boek te beginnen.
Daarbij gebruik ik vaak het vragenspel van Aidan Chambers. Dat het werkt, zie ik aan nieuwe leerlingen die binnenkomen na een verhuizing, of die van een andere school zijn overgestapt. Die kunnen soms een heel andere leeshouding hebben. “Boeken zijn stom, dit is niet voor mij,” beginnen ze dan. Na een tijdje kunnen ze dan toch heel enthousiast vertellen over een boek dat ze ontdekt hebben.
Ook vertel ik zelf minstens een keer per week bevlogen over boeken. Ik ben een enorme lezer, dat scheelt. Want goed voorbeeld doet goed volgen.”
Ik krijg mijn klas springlezend door met leerlingen te praten over boeken!
– Meester Erwin
In het boek Leespraat van Aidan Chambers kun je meer lezen over een stimulerende leesomgeving.