Maak het persoonlijk

Maak het persoonlijk

Terug naar overzicht
Tip van Ramtin, docent Nederlands

Tip van Ramtin, docent Nederlands

“Ik behandel vaak een boek of verhaal waarin het thema “immigratie” of “de ander” centraal staat. Eerst lezen we een verhaal van bijvoorbeeld Kader Abdolah. Pas als we dat behandeld hebben, vertel ik ze dat ik in Iran ben geboren.

Dan vertel ik hoe ik mijn eigen weg heb gevonden, hoe literatuur en boeken mij daarbij hebben geholpen. En dat dat voor anderen ook kan gelden.

Als volgende opdracht laat ik leerlingen op zoek gaan naar een boek dat bij hun eigen verhaal aansluit. ‘Bij welk thema zou je uitkomen als je naar jezelf kijkt?’, vraag ik dan. Om daarachter te komen, laat ik ze een kort stuk schrijven over waar ze mee zitten en wat ze belangrijk vinden. Ook moeten ze noteren wat ze graag aan het eind van het schooljaar anders willen in hun leven. Dit mag zowel persoonlijk zijn als betrekking hebben op school. Aan het eind van het schooljaar laat ik ze weer lezen wat ze zelf eerder hebben opgeschreven. Dit levert vaak leuke dingen op, omdat leerlingen soms met ‘enorme’ problemen zitten die een paar maanden later volledig voorbij lijken. Het leert ze relativeren.

Door literatuur te verbinden met het persoonlijke, krijg je ze mee. Ramtin, docent Nederlands

Uit het stuk dat ze schrijven destilleren ze hun eigen thema. Vervolgens laat ik ze zoeken naar bijpassende boeken. Wat mij betreft zijn ze daar heel vrij in. Ik sta het bijvoorbeeld toe om vertalingen te lezen en let niet altijd op niveau. Zolang het voor die leerling een vorm van (zelf)ontwikkeling is, vind ik het goed. Ik laat ze vaak eerst zelf Googlen op het thema en adviseer ook om bijvoorbeeld op bol.com te kijken en vooral de reviews van anderen te lezen .Ook de conventionele sites als lezenvoordelijst.nl en jeugdbibliotheek.nl zijn hierbij nuttig. Uiteraard kunnen ze ook met mij sparren over het thema

Ik merk dat het meisjes vaak beter lukt om een goed aansluitend boek te kiezen. Jongens hebben over het algemeen meer moeite met luisteren naar hun gevoel op die leeftijd. Desalniettemin merk ik wel dat een persoonlijke benadering ook bij jongens ervoor zorgt dat ze meer in psychologische romans belanden, in plaats van altijd maar weer die oorlogsboeken.”

Deel deze tip via:

Deze tips zul je ook leuk vinden

Reinaert de vos gerapt

Reinaert de vos gerapt

Tip van Joke, docent Nederlands

Naar de tip
Ook in te zetten bij andere vakken

Ook in te zetten bij andere vakken

Tip van Marjolijn, docent Nederlands

Naar de tip
Boeken bij alle vakken

Boeken bij alle vakken

Tip van Ivo, docent Aardrijkskunde en Internationalisering

Naar de tip
Zo praten leerlingen ook

Zo praten leerlingen ook

Tip van Ben, docent Nederlands

Naar de tip
Gebruik Hebban in de Klas

Gebruik Hebban in de Klas

Tip van Emma, docent Nederlands

Naar de tip
Vlogboek en Lezer des Vaderlands

Vlogboek en Lezer des Vaderlands

Boekentips van vlogger Jürgen Apperloo

Naar de tip