Lees eens een serieboek voor!
Tip van Martin, leerkracht in groep 5/6
Martin, leerkracht in groep 5/6, raadt iedereen aan om ook eens een serieboek voor te lezen in de klas. En waarom zou je dan altijd bij deel 1 beginnen?
“In mijn groep lees ik minstens vier keer per week voor. Kinderen uit groep 5, 6 en 7 zijn op zoek naar hun eigen leesgenre; jouw aanbod bij het voorlezen speelt daarbij een grote rol. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het voorlezen van boeken uit series enorm veel invloed heeft op het leesgedrag.
Lees je deel 1 voor, dan gaan de kinderen vaak op zoek naar het vervolg. Dit heb ik gemerkt bij Elvis Watt (Manon Sikkel) en bij Mus en Kapitein Kwaadbaard (Kevin Hassing). Het voordeel van het lezen van series, is dat kinderen weer even een tijdje vooruit kunnen.
Maar waarom beginnen bij deel 1? Het lijkt logisch misschien om goed in het verhaal en de personages te komen. Dit schooljaar heb ik het anders aangepakt. Ik ben eens met een deel 2 begonnen. Veel schrijvers zorgen er zelf al voor dat je hun boeken ook zonder de kennis van het eerste deel zult begrijpen. Bovendien vond ik deze delen meer geschikt om voor te lezen. Dit heb ik gedaan bij Juf Braaksel en het meesterbrein (Carry Slee) en Dr. Proktors teletijdtobbe (Jo Nesbø). De nieuwsgierigheid in de klas was er niet minder om!
Nog twee voorleestips:
De beste meester van de hele wereld (deel 3, Manon Sikkel)
De krijger in mijn kledingkast! (deel 2, David Farnaby)
Als je bij het voorlezen van deze boeken zorgt dat deel 1 (en/of 2) binnen handbereik is, dan zal die ook gretig aftrek vinden. Overigens denk ik dat het meer iets van volwassenen is om het op volgorde te lezen. Zo hoort het, zou je denken. Maar probeer het zelf eens anders, ik heb me in ieder geval enorm vermaakt out of the boekenbox!”
Deel deze tip via: