Lezen met luisterboeken
‘De leesvaardigheid van leerlingen neemt ontzettend af, merk ik als docent op een vmbo tl-school. Langere stukken tekst zijn voor veel leerlingen echt een probleem.’
‘Sommigen hebben nog nooit een heel boek gelezen, vertellen ze mij in de derde klas. Ze lezen niet goed, of minder bewust. Door veel met boeken in de klas te doen en erover te praten, probeer ik kleine stapjes te maken. Het is vaak al moeilijk om überhaupt een titel te vinden die ze aanspreekt.
Als je zo moeizaam leest, wordt de spanningsboog heel belangrijk. Zo kom ik vaak uit bij de Kluitman-novelles, die vinden ze fijn. Grenzeloos van Marlies Slegers bijvoorbeeld. Of Gruwelijk spel van Mirjam Hildebrand. Voor Moordgeheim van Natasza Tardio krijg ik iedereen enthousiast. Lekker dun en met een flinke dosis spanning. Daarna probeer ik ze een stapje verder te krijgen met 67 seconden van Jayson Reynolds, bijvoorbeeld. Dat is geschreven in een vrije versvorm en heeft een bladspiegel met veel wit. Dan lees je toch een dik boek, maar relatief snel. Dat stimuleert.
‘Luisterboeken helpen leerlingen over een drempel’ – Ben, docent Nederlands
Als lezen echt niet lukt, zijn luisterboeken een uitkomst. Die zijn te vinden in de online Bibliotheek of op Spotify. Met boeken als Boy7 van Mirjam Mous zijn ze heel blij. Dat ze met literatuur in aanraking komen, is een eerste stap. Mijn tip voor docenten is: verdiep je in de belevingswereld van je leerlingen. Als je niet weet wat ze leuk vinden, kun je ook niks aanraden. Probeer boeken aan te bieden die aansluiten bij hun leesvaardigheid en interesse. En als het toch niet aanspreekt? Geef ze dan de optie om het weg te leggen en iets anders te proberen.’