Lezen met reflectie
‘Mijn leerlingen in de examenklassen geef ik altijd de tip: je kunt boeken ook lezen om een ander of een situatie beter te begrijpen of beter aan te kunnen.’
‘Ik vertel ze dat bepaalde onderwerpen waar je nu of later mee te maken krijgt soms lastig kunnen zijn om over te praten, maar dat boeken altijd praten tegen jou en je niet altijd hoeft terug te praten. Daardoor ben je bezig met het onderwerp, word je aan het denken gezet en kan het zelfs zijn dat een boek ervoor zorgt dat je tot een nieuw inzicht komt.
Leerlingen kiezen bij ons op school ten minste drie boeken voor de leeslijst rondom een thema. Vaak noemen ze in eerste instantie populaire thema’s als moord of misdaad, waarna ik doorvraag en informeer of ze bedrog of verraad bedoelen. Praten we door over het gevoel dat dat oproept, dan komen er specifiekere onderwerpen voorbij, zoals het omgaan met gescheiden ouders, het onderhouden van relaties, het verlies van een vriend, onmogelijke liefdes, of het hebben van een autistisch zusje dat je niet zo goed snapt. Uiteindelijk komen mijn leerlingen altijd tot een lijstje met boeken die ze echt willen lezen, omdat ze er een doel bij hebben.
‘Boeken helpen je om te leren begrijpen’ – Wouter, docent Nederlands
Wat heel erg helpt is dat onze school een grote mediatheek heeft waar werkelijk alles te vinden is. Leerlingen zijn vrij in hun literatuurkeuze, ze mogen bij ons alles lezen, zolang het maar niet vertaald is. Tijdens het mondeling komen soms pittige boeken aan bod, we nemen daarin uitgebreid de tijd voor reflectie. Dan ga ik in op de vraag die ze zichzelf van tevoren hebben gesteld, daar komen leuke gesprekken uit voort. Soms zegt een leerling: deze boeken hebben me alledrie geholpen met het verlies van mijn opa. Het is toch prachtig als je dat met ze kunt bereiken?’