Vertel met passie over boeken
“Soms moeten mijn leerlingen een boekpresentatie houden en komen ze naar mij toe met de vraag wat ze moeten lezen. Dan pak ik een stapeltje boeken en begin erover te vertellen. Ik geef een spannende introductie op het verhaal en zeg vervolgens: “weet je wat ik uit dit boek het mooiste stuk vond?”. En dan kies ik een fragment waarvan ik weet dat ze het spannend of grappig gaan vinden en lees dat voor. Zo trek ik ze meteen het boek in.
Ik grijp ieder boek aan om in gesprek te gaan met mijn leerlingen. Zo moest een leerling laatst voor de provinciale Voorleeswedstrijd een boek kiezen dat aansloot bij de canon. Ik raadde een boek van Anton de Kom aan, waar mijn leerling maar moeilijk in kwam. Toen ben ik met hem gaan praten om wat context bij het verhaal te geven en de verbeelding op gang te brengen. Vervolgens las ik een spannend stuk voor en bam, de leerling zat er in. Soms moet je ze een springplankje geven waarmee ze in het verhaal kunnen duiken.
Voorwaarde om deze springplankjes te kunnen geven is natuurlijk dat je zelf veel leest. Soms lees ik wel drie boeken tegelijk. Ik lees ze lang niet allemaal uit, zolang ik maar genoeg weet om erover te vertellen. Zodra ik de hoofdpersoon ken en de verhaalopbouw door heb, weet ik genoeg.
Praten over boeken werkt altijd. Ik doe het ook tijdens de leesclubs die ik organiseer. In de les laat ik leerlingen stillezen, en vervolgens een kwartiertje vertellen over wat ze hebben gelezen en wat ze daarvan hebben geleerd. Als zo’n gesprek moeilijk op gang komt, geef ik zelf het goede voorbeeld en begin ik te vertellen: “wat ik heb geleerd uit dit boek, is dat ….” Boeken kunnen waardevolle levenslessen geven, en ik hoop dat mijn leerlingen dat ook gaan ervaren.”