Werk aan kennisopbouw met rijke teksten over interessante onderwerpen
Begrijpend lezen is geen losse vaardigheid
In de uitzending legt Heleen uit waarom leraren begrijpend lezen niet meer moeten zien als los vak dat ertoe moet leiden dat leerlingen in elke context een tekst zouden moeten kunnen lezen. Benader begrijpend lezen liever als: we lezen met elkaar een (rijke) tekst over een onderwerp waar we meer over willen weten. Dit maakt dat leerlingen veel gemotiveerder zijn om te lezen. Of een leerling een tekst kan begrijpen, hangt altijd samen met waar die tekst over gaat. Bedenk voordat je een tekst gaat behandelen: welke kennis hebben leerlingen nodig om deze tekst te begrijpen?
Kennisopbouw
Leesvaardigheid is niet los te zien van de hoeveelheid kennis bij een leerling, vertelt Heleen. Het kan zijn dat je als kind wel een goede lezer bent of kunt worden, maar dat het door gebrek aan achtergrondkennis lijkt alsof je taalzwak bent of dat je niet goed kunt lezen. Heleen: “Wij merken dagelijks wat het voor kinderen betekent als je als school vanuit een gedegen curriculum werkt aan kennisopbouw bij leerlingen vanaf dat ze vier jaar oud zijn, zodra ze bij je op school komen. Dat betekent voor leerlingen dat, wanneer ze in groep 7 zitten, het gat tussen de zogenaamde ‘goede’/taalvaardige lezers en de leerlingen die van huis uit minder mee krijgen, nagenoeg gedicht is.”
Bekijk het fragment met Heleen Buhrs:
Pas verschenen: Effectief leesonderwijs in de praktijk!
In haar boek Effectief leesonderwijs in de praktijk zet Heleen Buhrs uiteen wat goed leesonderwijs is én beschrijft ze stap voor stap hoe een goede les – bij zowel een informatieve, verhalende tekst, als een samenleesboek – ontworpen wordt. Er is veel aandacht voor de praktische uitwerking: van het uitzoeken en analyseren van een tekst tot en met het voorbereiden van de les, de instructie. Welke keuzes maak je daarbij en waarom? Ook is er aandacht voor de implementatie en borging van begrijpend lezen op school.
Over Heleen Buhrs
Heleen Buhrs heeft ruim tien jaar ervaring als leerkracht in het basisonderwijs. In haar huidige baan werkt zij als leerkracht en expert-leerkracht begrijpend lezen op de Alan Turingschool in Amsterdam. In de laatstgenoemde rol is zij verantwoordelijk voor het algehele leesonderwijs van groep 1 t/m 8. Onder leiding van Heleen is het leesonderwijs op de Alan Turingschool sterk verbeterd. Naast haar werk als leerkracht verzorgt Heleen lezingen.