Tip van Ellen, leerkracht bovenbouw

Wij hebben een Leesatelier

Tip van Ellen, leerkracht bovenbouw

Ellen geeft les aan de bovenbouw. Op school houden ze wekelijks een Leesatelier. Hieronder vertelt ze meer over deze vrije vorm.  

“Bij ons op school houden we wekelijks een groepsdoorbroken Leesatelier. Elk lokaal (en leerkracht) behandelt een ander genre, zoals informatief, fictie, toneellezen, poëzie of strips. Een Leesatelier duurt drie lessen, daarna mogen de kinderen wisselen (of lekker blijven). De kinderen schrijven zichzelf in, het voornaamste doel is leesplezier.

Mijn afdeling is poëzie. In eerste instantie had mijn Leesatelier de minste inschrijvingen. Poëzie sprak blijkbaar onvoldoende tot de verbeelding. Een beetje marketing was nodig; mijn Leesatelier werd omgedoopt tot De Gedichtenclub.

En met deze club onderzoeken we allerlei gedichten, leren kinderen voordragen, mogen ze aan het eind van de leessessie een tekening maken bij het gekozen gedicht, of ‘stelen’ ze mooie zinnen om een eigen nieuw gedicht te schrijven. Dat gebeurt allemaal laagdrempelig. Ik heb op de grond in de kring een bergje gelamineerde gedichten. Lees maar, ruil maar. Niet leuk? Gewoon een andere proberen. Er is genoeg! Mijn gouden tip voor prachtige gedichten: het tijdschrift DICHTER. van Plint)

De ene leerling verslindt er 10, de andere buigt zich over één gedicht omdat het zo herkenbaar blijkt. De meeste kinderen ervaren plezier in het voordragen, soms uit het hoofd. Het fascineert ze.

Actieve werkvormen in combinatie met lezen hebben ertoe geleid dat er steeds meer kinderen dichtbundels uit de schoolbieb lenen én enthousiast delen. Het door mij zo gewenste olievlekje groeit gestaag. Een paar praktische tips:

  • Een leesatelier duurt 30 tot 45 minuten. Je kunt de hele school mixen, of het per bouw organiseren.
  • Houd rekening met niveauverschillen en zorg voor voldoende leesvoer voor elk niveau.
  • Denk niet alleen aan genres, maar ook aan verschillende activiteiten. (Je laten voorlezen, zelf leren voorlezen e.d. kunnen ook gekozen worden.
  • Kleed je atelier eens aan met een werkvorm, maar laat kinderen die liever doorlezen dat vooral doen!
  • Lees waar het kan zelf ook, zien lezen doet lezen.
  • Zorg voor een lekker leessfeertje; laat kinderen zitten of liggen waar ze willen. Regel wat yogamatjes of kussens.
  • Start je er de dag mee? Dan is het eenvoudiger om vooraf een aantrekkelijke leestafel in te richten.

Deel deze tip:

InspiratieLestipPO

Deze tips zul je zeker ook leuk vinden

Gebruik boekfragmenten
Tip van Jolanda, leerkracht groep 5

Gebruik boekfragmenten

Tip van Jolanda, leerkracht groep 5

Naar de tip
Prentenboeken in de bovenbouw
Tip van Silvia, leerkracht groep 7/8

Prentenboeken in de bovenbouw

Tip van Silvia, leerkracht groep 7/8

Naar de tip
Zorg dat je je leerlingen kent!
Tip van Loubna, leerkracht groep 6/7

Zorg dat je je leerlingen kent!

Tip van Loubna, leerkracht groep 6/7

Naar de tip
Onmisbaar in de schoolbibliotheek
Tip van Bertine, leescoördinator

Onmisbaar in de schoolbibliotheek

Tip van Bertine, leescoördinator

Naar de tip