Zorg dat je je leerlingen kent!
“Het allerbelangrijkste in een klas vind ik een goed pedagogisch klimaat. Een fijn hulpmiddel bij het creëren van een prettige sfeer zijn boeken en verhalen. Maar om die effectief in te kunnen zetten moeten ze wél aansluiten bij de belevingswereld van je kinderen.
Dit probeer ik te bereiken door de kinderen allereerst beter te leren kennen en echt interesse in ze tonen. Ik plan zoveel mogelijk één-op-één momentjes met ze en klets dan over van alles en nog wat. Het belangrijkste is dat je van elke individuele leerling de thuissituatie kent, weet wat hun belevingswereld is en wat zich in hun leefwereld afspeelt. Dit is allemaal van invloed op hun interesses. Denk bijvoorbeeld aan etnische of sociale achtergronden van je leerlingen. Hier kan je als leerkracht dan je leer- en leesomgeving op aanpassen.
Het belangrijkste is dat je van elke individuele leerling weet wat zich in hun leefwereld afspeelt. Hier kan je als leerkracht dan je leer- en leesomgeving op aanpassen. – Loubna
Ik hoop iedereen op die manier passende individuele boekentips te kunnen geven. Maar ook klassikaal is dat aansluiten van belang. Op mijn vorige school werd bij een groot deel van de leerlingen thuis gevast tijdens de Ramadan. Dan pak ik er een boek bij dat daarbij aansluit, maar ook uitleg geeft over de ramadan voor de kinderen die er niet bekend mee zijn: Hoe Farah meedoet met de Ramadan, zonder te vasten!. Ik zet het boek de gehele maand op een mooi plekje in de klas en behandelde het in drie delen: het eerste deel lees ik voor voordat de Ramadan begint, het tweede deel bij de start van de Ramadan en het laatste deel vlak voor het Suikerfeest. De kinderen kunnen dan niet wachten om dit boek zelf te lezen.”
Fijne websites die ik volg voor boekentips zijn bijvoorbeeld deze: